Aquaplaning vzniká, keď jedna (alebo viac pneumatík) stratí kontakt s vozovkou a dostane sa nad vrstvu vody, ktorá ju takpovediac nadnáša. Stáva sa to najčastejšie počas silných dažďov, kedy sa na vozovke nachádza väčšie množstvo vody. Následne dochádza k trhnutiu volantom, zaneseniu vozidla a patričnému vystrašeniu vodiča. Nie zriedka si to odnesú plechové disky, ktorými narazíte do krajnice. Pokiaľ však neutŕži Vaše zdravie (a zdravie ostatných účastníkov cestnej premávky), môžete si pokojne vydýchnuť.

Situácia, kedy hrozí aquaplaning, je súhrou hĺbky vodnej vrstvy na vozovke, rýchlosti a hmotnosti vozidla, šírky pneumatík, hĺbky dezénu a jeho typu. Riziko záleží od množstva vody, ktorú musia pneumatiky odviesť, akou silou sú tlačené k vozovke a aký efektívny je dezén v plnení úlohy odvádzania vody. S hlbšou vodou, vyššou rýchlosťou jazdy, ľahším vozidlom a širšími pneumatikami s nevhodným dezénom nebezpečenstvo graduje.

Dizajn dezénu ovplyvňuje efekt aquaplaningu vo vyšších rýchlostiach a v hlbšej vode, zatiaľ čo zloženie materiálu, z ktorého sú pneumatiky vyrobené, ovplyvňuje priľnavosť na mokrej vozovke pri nižších rýchlostiach alebo v plytkej vode. Je dobré pozrieť si najnovšie testy zimných pneumatík, aby ste vedeli, čo Vám môže jazdu skvalitniť a zaručiť vyššiu bezpečnosť.

Smerový dizajn dezénu sa často používa práve na zníženie pravdepodobnosti vzniku aquaplaningu. Prvky dezénu sú v tomto prípade usporiadané v opakujúcom sa tvare V, čím sa zvyšuje schopnosť pneumatiky odvádzať vodu a uchovávať si priľnavosť. Procesom podobným príncípu vodovej pumpy tlačia aj prvky smerových pneumatík vodu jedným smerom cez povrch pneumatiky dopredu a pod uhol do strán. Smerové dezény sú obzvlášť efektívne pri širších pneumatikách a umožňujú ich efektívnejšie využitie v porovnaní so šírkou odporúčanou a dodávanou výrobcom vozidla.

Vzniku aquaplaningu je možné predchádzať aj správnym hustením pneumatík. Zimné pneumatiky so správnym tlakom majú najlepšiu priľnavosť a z hľadiska jazdy na mokrej vozovke predstavujú najnižšie riziko i počas vyšších rýchlostí. Pri mierne podhustených pneumatikách dochádza k zmenšeniu plochy dosadzajúcej na vozovku a tým aj vyššej pravdepodobnosti šmyku vozidla aj počas nižších rýchlostí. Výrazne nižší tlak pneumatiky spôsobuje výraznú redukciu v kontaktnej ploche medzi pneumatikou a vozovkou, čo sa následne premieta do zvýšeného rizika vzniku aquaplaningu.

Z uvedeného je zrejmé, že okrem bezpečného štýlu jazdy je na zabránenie aquaplaningu dôležitý aj správny výber kvalitných pneumatík s vhodným dezénom, ako aj ich hustenie na výrobcom odporúčanú hodnotu. Pravidelná kontrola pneumatík a ich správna údržba je zárukou minimalizovania kolíznych sitácií.

Zdroj: tirerack.com

Foto: pneumatiky.sk