Ak sa vyberiete do obchodu, je pravdepodobné, že kúpite aj to, čo nepotrebujete. Doma už len krútite hlavou a nechápete, prečo ste si danú vec vložili do košíka. Za mnohými neplánovanými a zbytočnými nákupmi treba hľadať marketingové triky, ktoré viac či menej zaberajú na každého z nás. 

Stratený v nákupnom centre

Zamysleli ste sa niekedy nad tým, aké sú všetky nákupné centrá podobné? Sieť rôznych obchodov je uzavretá, pohodlná a dobre osvetlená. Nevidíte žiadne hodiny, ktoré by vás informovali o čase ani okná, ktoré by prezradili, že sa pomaly začína stmievať. Upozornenie na čas by mohlo zákazníkov rozptyľovať od nákupu alebo by mohli nákupné centrum opustiť skôr. Ak chcete ísť napríklad na toaletu, musíte spravidla vyjsť o poschodie vyššie, zostúpiť o poschodie nižšie, či prejsť až na úplný koniec nákupného centra. Je to z toho dôvodu, aby ste si počas cesty na toaletu obzreli čo najviac obchodov.

Maxi vozíky

Čím je nákupný vozík väčší, tým lepšie. Malé košíky do ruky už v mnohých obchodoch ani nenájdete. Výskumy totiž ukázali, že ak zákazníci uprednostnia veľký vozík pred ručným košíkom, strávia v obchode o 40 % viac času. Čím viac času, tým väčšia pravdepodobnosť, že nakúpia viac. Ľudia majú taktiež tendenciu veľký vozík čo najviac zaplniť. Ak máte vo vozíku málo potravín, v duchu si kladiete otázku, či vám to vydrží na celý týždeň.

Rozmiestnenie potravín

V mnohých supermarketoch je na začiatku nákupnej cesty ovocie a zelenina. Pozorovania ukázali, že ak si človek na začiatku nakúpi zeleninu a ovocie, omnoho viac si dopraje v oddelení sladkostí. Po zdravom jedle malá maškrta predsa neuškodí. Oddelenie s mliečnymi a pekárenskými výrobkami nájdete v najzadnejšej časti obchodu. Mlieko, maslo a pečivo sú základné potraviny, ktoré nakupuje každý. Aby ste ich získali, musíte prejsť celým obchodom a váš košík sa zatiaľ podozrivo napĺňa.

Najdrahšie regály

Produkty, ktoré chce obchodník najviac predávať, sú vždy umiestnené na regáloch v úrovni očí. Zákazník si totiž často zoberie produkt, ktorý si všimne ako prvý. Lacnejšie, výhodnejšie a kvalitnejšie produkty nachádzajúce sa len o pár políc vyššie či nižšie, jednoducho ujdú jeho pozornosti.

Hra s cenami

Ak vidíte na cenovke prečiarknutú pôvodnú cenu a pri nej novú, nižšiu cenu, nie vždy je zlacnenie skutočné. Niekedy sa len obchod snaží vzbudiť dojem, že je tovar v ponuke za lepšiu cenu. Takéto akcie sú plánované a v skutočnosti je ,,zlacnená“ cena presne tá, za ktorú chce obchodník tovar predať. Prečiarknuté vyššie ceny je len psychologický trik, ktorý má vyvolať dojem, že tovar sa práve teraz oplatí. Podobné triky používajú mnohé reťazce aj v letákoch.

Ako sa nenechať ovplyvniť?

Pred každým nákupom si pripravte zoznam a striktne sa ho držte. Práve ľudia s nákupným zoznamom sú najťažšie ovplyvniteľní. Na nákup potravín treba chodiť len s plným žalúdkom. Ďalším spôsobom ako ušetriť, je nechať doma platobnú kartu a zobrať si len obmedzenú hotovosť. S primeraným množstvom peňazí nebudete mať možnosť nakupovať nepotrebné veci. Aby ste vedeli, kedy je produkt v ponuke za naozaj výhodnú cenu a kedy sa tak len tvári, majte prehľad o tom, koľko bežne stojí. Prehľad by ste mali mať minimálne v cenách základných potravín. Vďaka pravidelnému sledovaniu cien budete vedieť, kedy sa oplatí navštíviť Lidl alebo ďalšie známe slovenské supermarkety.